استاد محمد رضا شایق :

قرآن یک اثر هنرمندانه و از جهت زیبایی و بلاغت کلام بی مانند است


عضوهیات علمی دانشگاه آزاد یزد بااشاره به برپایی جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی گفت: قرآن یک اثر هنرمندانه و از جهت زیبایی و بلاغت کلام بی مانند است .


محمدرضاشایق افزود : خداوند در قرآن به روشنی سخن گرفته و تمامی دانشمندان و ادیبان نیز به این نکته تاکید دارند که هیچ کلامی همچون قرآن نیست و هنری بی بدیل است.

وی گفت: اگر ما بتوانیم مضامین قرآنی را به نحو بسیار زیبا در آثار هنری بیاوریم خواهیم توانست اثر هنری ماندگار ارائه نماییم.

وی با اشاره به اینکه هنر به خودی خود ارزش ندارد ، عنوان کرد :به نظر من هر هنری به صرف هنر بودنش ارزش ندارد و باید دید در چه مسیر و در چه جهتی از آن استفاده می شود.

.

این مفسر قرآن درخصوص جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی اذعان کر:د در سوره نمل داستان حضرت سلیمان را داریم که تمثال ، مجسمه و دیگهای بزرگی مثل حوض می ساختند و سلیمان در جهت گسترش توحید از این صنایع دستی استفاده می کرد و در ادامه از خاندان داود پیامبر خواسته می شود تا شکر این نعمت را به جای آورند و این نشان می دهد هنری که در جهت اهداف ارزشمند به کار گرفته شود موهبت الهی محسوب می شود.

شایق در ادامه یادآور شد: یک اثر هنری باید دو سویه باشد و به غیر از جنبه هنری ، جنبه کاربردی آن هم در نظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: علاوه بر بعد هنری باید به تاثیر آن در جامعه و نفع رساندن به مردم توجه شود.

وی گفت: مثلا ما هنرمندانی داریم که قرآن را روی تار مو می نویسند، این واقعا هنرمندانه است و نشان از توانمندی فوق العاده هنرمند دارد ولی به جنبه کاربردی آن توجه نشده است .

وی تصریح کرد : هنری که به صرف زیبایی باشد ناقص است و نباید به استعداد هنرمندان فقط در جهت سرگرمی مردم توجه کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا